måndag 20 oktober 2008

GRATTIS TILL GENOMFÖRT INTRO och VÄLKOMNA till HV!

Anna har gjort godkänt FM-hund lydnad med plats, SUPER GRATTIS...nu ses vi i certprov.
Nina, Ann-Cathrine och Lollo har gjort klart INTRO. JÄTTE GRATTIS där med.
Visst har dom haft det jobbit med värkande fingertoppar. Men det brydde dom sig inte om. Kul hade dom haft med, god mat och kanoon utbldning. Bubblis hade velat stanna längre där och lära sig mera om skjutning.
Igår hade dom haft sjukvård och det var kanske lite mera ansträngande. Dra varandra 10 meter bla. Men nu vet dom hur man gör i olika situationerna.

Jag och Fia var på en uppvisning hur man ska börja utbilda FM-hundar framöver och det var inget som jag blev imponerat över. Vi har trots allt många "aggressiva och falska" hundar redan nu och det är bara att vänta vad som ska ske framöver med denna nya typen av utbildningen. Jag är väldigt misstänksam och kritisk. Men det är min åsikt. Det kanske skär sig mellan skyddsarbetet (om man tävlar) och bevakningsarbetet. Jag har enorm värk över hela kroppen och har jätte svårt att använda armarna efter helgen. Så för min del är det här fullständigt uteslutet.
Tänk alla dessa hundar som ska kampa med kamprullen eller skinnet med outbildat figurant som ska dra och slita med din hund och till slut ska du skicka din hund till denna figuranten med full fart (25-50 meter) och det gäller att denna människan ska kunna tar emot din hund på rätt sätt så hunden inte ska missa och skada sig i ryggen, bena, nacken mm. Och du själv som figurant som inte vet något ska kunna tar emot en hund på 25-60 kg i full fart. Väldigt spännande. Vem ska betala alla skadorna som kan komma på grund av denna typen av utbidning. Och det finns mycket mera att skriva om men vi får ser. Till skogen får du inte komma om inte din hund kan kampa på planen först................! I skyddsarbetet måste en figurant har gått utbildning för att kunna arbeta med hundarna. Men här ska både du och jag kunna figurera och skada oss om vi tar fel emot hunden och även hunden. Hoppas att alla har tänkt den här sidan också..........!

Tänk och tyck till! I min tanke, kommer man inte att kunna förkorta utbildningstiden till tre månader som är meningen. Det kanske tar ett år att utföra vissa KONSTER.

Nog med allt nu.
JAG MÅSTE FÅR MIN KROPP ATT LEKA NU SÅ DET BLIR INGEN TRÄNING MED MIG PÅ TVÅ VECKOR MEN kontakta varandra och fortsätt att träna!

Vi hörs
....lilla jag med värkande kropp..........!

1 kommentar:

Täppas sa...

Som inlägg till upplevelserna ang
"Tillägg tillgänglighets prov"
så är ju detta som är kärnan till detsamma
att vi inte vill ha "ensamägare hundar" och indevider som man inte kan hantera
samt personer/hundar som inte kan agera
ihop med andra pga div defekter och egenheter,
grunden till tillägget är att inte få in hundar som mår dåligt av hantering/belastning ,vi måste kunna garantera till övrig personal att hundarna går att hantera någorlunda likartart,utan långa utlägg om "Titta inte på hunden si/så" ni vet vad jag menar
lika viktigt att ha en hund som går att hantera är att HELA ekipaget är teränggående och inte
sedvanliga "krämper" som alltid bromsar div önvningar osv
och gallringen blir hårdare...
men det är ingen välgörenhets inrättning att ha Tjänsehund som
skall kunna arbeta skarpt under press och tider som ingen är van vid.
slut
Peter M