måndag 16 juni 2008

VI HAR MATAT KNOTTERNA I TIVEDEN....

Hej, här är det full rulle hela tiden. Igår fick jag ett samtal mitt i tvätten om skogsbranden och att vi skulle åka dit redan samma dag...alltså efter 4 timmars beredskap! Det blev lite panik med allt men med mina barns hjälp så lyckas ju allt till slut. Fia fick diska, laga mat, fixa mackorna till mig och bära väskorna till bilen, rasta samtliga hundarna, vika tvätten mm. Tack Fia för hjälpen, du var underbar!

Vi träffades ett gäng från Kinnekulle gruppen för att tillsammans åka iväg till Tivedens naturreservatet. Väl framme där, så delades vi i olika grupper och skickades i gruppvis till olika områden. Det kändes hemskt att ser hur elden hade spritt sig överallt och hur torrt det var där. Man blir ganska tagen om allt, man kunde ser spåren av brandmannens flykt undan från branden på vissa platser. Där som vi fick bevaka områden var branden redan släckt men det kom små bränder upp då och då, marken var ju kokhet fortfarande och det blev "grytor" på vissa platser. Dom fick vi släcka och byta platsen på alla brandslangar mm där. Vi gick nog några kilometer där fram och tillbaka. Terrängen var stenig och hemsk.
Från våran grupp ingick det 3 stycken till mat servering och jag kan karantera att dom skötte oss väl med all super god mat mm. Övriga fyra gick och patrullerare och bevakade sitt område. Fast alla sobla knott håll på att äta upp oss, så hade vi jätte roligt tillsammans och sammarbetare kanoon ihop och konstaterare att en som inte kan förstå skämt skulle inte klara av att vara med oss. Vi har alltid så himla kul tillsammans i Kinnekullegruppen.
Vi fick tom sova en timme under träden bland alla knott, mygg och fåglar och Lars håll på att bli alldeles förtvivlat efter gökens rop...den kanske ville ha sällskap? Och vi var nog övertrötta för helt plötsligt började vi alla skratta. Det var den sömnen. Sen var det någon som började ropa och det var bara att stiga upp. Det var ju våran matkillarna som kom med mackor, varm dricka mm. Ni var rena änglar Ebbe, LG och Lennart. Nu runda igen och nytt försök att vila.
Lars upptäckte helt plötsligt att vattnet till brandslangarna hade stängst av och fick panik att kolla upp orsaken till det, men det var inte lätt för att mobilerna hade ingen täckning där och det var svårt att nå dom högre makterna men med lite gammaldags stil med munrop över vatten fick han besked att dom ska vara avstängda över natten, så var det med det. Vi undrare varför?

Kl.06.00 var våran tur slut och vi åkte hem därifrån strax efter 7.30 när dom andra hade kommit och tagit över efter oss.
Fredrik åkte med oss hem och slocknade kanska fort på baksätet och Doris fick tar över bilkörandet från mig för mina ögon gick "kors" i skallen på mig.
Nu har jag sovit och känner mig någonlunda pigg.
Övrigt hade vi det bra bara vi hade sluppit dom hemska KNOTTERNA, dom var vidriga. Det finns bilder under HEMVÄRNET om ni vill se....

Ha en bra dag
Niras matte

Inga kommentarer: