onsdag 2 mars 2011

Idag är det första dagen i ditt nya liv....

Dom orderna sa jag till en person för 18 år sedan och jag säger det på nytt till oss istället!

Kloka och intressanta ord. Jag har aldrig ångrat dom orderna. Mitt liv blev väldigt komplicerat och svårt men vad gjorde det? Att komma från helvetet till himmelsriket var trots allt en befrielse. Att man gör allt för sina barn, ja, det gör man, men det finns trots allt måtta på saker och ting. Jag ägnade all min tid att ta hand ensamt om 5 barn, arbeta heltid, utbilda hundar, kämpa på för livet, fick alla skulderna på mig, få ekonomin att gå ihop, köra ungarna till tre olika platser innan arbetet, jobba 8 timmar, hämta ungarna, laga mat, städa, diska, tvätta och försöka sova 2-3 timmar per natt. Åka till sjukhus dagligen för den minstas skull som föddes för tidigt. Att leva isolerat ifrån "vuxen" liv, aldrig gå ut till kompisar, aldrig ut och dansa, aldrig ha semester själv, aldrig äta i restaurang utan jämnt vara hemma och ta hand om barna. Det var mitt liv, men jag ångrar inte detta.

Att man sen få känna tacksamheten på olika sätt är väl till en och var. Snacka runt, snoka och tror sig veta allt, är väl heltidsarbete för folk som inte ha kämpat så här. Oftaste är det ju så att "till dom som man har ställt upp mest" få man mest skit som tacksamhet, men så är det (kanske). Men alla få ligga som man bäddar och få det livet som man vill ha, men ibland vägen tillbaka kan vara omöjligt att nå och varför...? Via hets och hämnd nå man ingenstans utan vägen blir ännu längre och avståndet ökar. Nåt lätt liv har jag inte levt. Alla få det som dom vill ha! Var tacksamma och lev vidare med livet!

Men som sagt... lugnet har lagt sig hemma och vi är evigt tacksamma för vårat liv ihop med varandra. Lätt är det inte, men så otroligt skönt. Pappa ska opereras nästa vecka och en viss oroa har jag inom mig, men han kämpar på. En riktig kämpe. Tänk att man kan ha så mycket positiv energi runt sig. Jag älskar dig pappa, om ni bara visste hur tacksam jag är att ha er, dig och mamma samt mina barn runt om mig!

Här hemma kämpar vi på med vovvarna och deras utbildningar ihop med en så otrolig härlig IPO-grupp som vänner. Vad skulle man göra utan er??? I helgen har vi haft spår, lydnad och FM-hund träning. FM-hund träningen gick jätte bra trots Niras ivrighet. Hon vill bara jobba, jobba, jobba. Tokstolle! Men hon gjorde sitt och Qwerro med!

Vi började med att lära oss kompass. Det känns så komplicerat fast ändå är det rätt så enkelt när man börjar fatta. Tack Gert! Vi fick med kompas hjälp lägga spår till varandra och sedan var det dags att ta dessa spår som korsade varandra och det gick massor med hundar och folk där, men hundarna gjorde sitt. Skönt! Efter det så hade vi patrullstig med vind och till slut patrullstig med ljud och spårövrrgång med förföljande. Qwerro var roligt, han markerade vinfiggen med hela sin kroppstygnd med resultat att Bubbla låg på backen och Qwerro skuttade i full fart till figgen. Han är så underbar hund! Denna dagen var fullt av överaskningar.

Nu har dom ju lovat sol och värme i veckan så förhoppningsvis få vi gjort mera spår och lydnad samt patrullstig. Nira ska ju göra tusen saker samtidigt. Härlig hund som aldrig bli trött!

Älskar Er mina barn, mina vänner, Ipo-gänget och gröna -gänget! Ni ge så mycket positiv energi till oss alla!

2 kommentarer:

Winter och Umza sa...

En riktig kämpe är du!
Och otroligt mycket positiv energi ger du oss. Nu kommer solen! Kram

Nira skriver sa...

Tack Maria!
Man kämpar så länge som det finns en anledning till, men ibland måste man ta det svåra beslutet och ge upp! Men jag vet att jag har gjort allt i min makt för att hjälpa...resten är upp till var och en!
NI ÄR HELT UNDERBARA PERSONER OCH JAG ÄR SÅÅÅÅÅÅÅ GLAD ATT HA FÅTT ERAN ATT TRÄFFA ER ALLA!

Kram Tuija