söndag 11 oktober 2009

SIB...SPÅR TILL TUSEN...och NIRA BLEV INTE ENS TRÖTT...puh, vilken hund!







Redan i fredags åkte vi iväg till distriks träning. SPÅR TILL TUSEN skulle det vara!
Det har varit konkurens spår, jaktspår, ruta, 18 timmars spår, sandgrop spår, asfalt/betong spår, olika motivations övningar och teori mm.

Det där lät jätte intressant tänkte jag. Äntligen kan jag trötta ut tanten riktigt ordentligt men ack... vad blåst jag blev! Ändå fick hundarna sova i bilarna och vi började fredagen med teori och tidigt på lördag morgon var det frukost.

För min del så åkte jag direkt till SIB övningen först på lördag morgon och jag kan lova att det blev tufft för Nira där. Hon blir ju så ivrig när det stressas upp situationen som framryckning med fart och där fick jag ta henne i lydnaden kanska hårt. Efter två timmar på två ben periodvis så började det går rätt så bra med henne. Då tänkte jag att hur ska hon orka spåra resten av dagen men Nira är Nira och mer behöver man inte säga. Fast killarna från kompaniet hade lekt med bollar med henne länge och denna nästan tre timmars övning så var hon lika glad och pigg ändå. Jag är bara så stolt över våran kompani och deras sätt att ta hand om oss hundförarna. Och att kunna berätta för dom andra hur bra vi har ihop med dom!

Efter denna övning så åkte jag tillbaka till spårträningen och där blev det direkt jaktspår och motivationsövningar samt lång spåret som man bara skulle ta halva spåret lördagen och resten 18 timmar senare. Lite genomgång och trevligt sällskap så var denna dagen slut och lyckan upp i topp med resultatet. Det var 20 hundar som deltog i träningen. Nira jobbar som vanligt med full fart och jag är jätte stolt över henne. Qwerro och Cairo fick också jobba rätt så mycket med lyckad resultat fast med lite lugnade takt.

Söndagen var det fullt upp hela dagen med spår igen. Vi började 08.00 med 18 timmars spår och där var det lite snurr först och sedan var det bestämt framåt igen med lyckat resultat. Efter det var det dags med spår på hård yta och det var jätte roligt. Alla spårena gick på "smittat" yta dvs att flera hundar hade redan spårat på samma plats en timme tidigare och spårerna gick tvärs och kors över varandras spår med det var inga problem. Upp och ner i sandgropen och militärens motorcyklister över spårerna och folk och hundar överallt. Men det fixade hundarna galant ändå. Där ser man att man behöver ingen stor spåryta utan det går att spåra med flera hundar på samma yta på kort tid. Jätte spännande.

Efter det så var det dags att lägga spår på asfalt/betong. Det var första gången för Nira att spåra på sån yta men det gick kanoon med 3 nitti vinklar på toppen. Vad stolt jag var över henne. Fast hon har fått jobba hela helgen så visar hon ingen trötthet alls.

Cairo fick också testa på grus spår med gott resultat. Bubblis fick växla mellan Cairo och Qwerro hela tiden så båda ska få jobba. Qwerro fick jobba mest i lördags och Cairo söndagen. Så det blev två nöjda pojkar.

Väl hemma så fick vi besök av Cera och Jessica. Vilket liv det blev mellan Cairo och Cera när dom sprang runt hela lägenheten och hade jätte roligt med varandra. Nira ville dominera över sina ungarna men dom brydde sig inte om henne utan jag fick stoppa syra tanten till ett annat rum. Så kan det blir när ungarna inte lyssnar....eller hur!

Härlig och häftig helg med mycket erfarenheter och massor av spår.

HA DET SÅ GOTT .... bilderna kommer..........

Inga kommentarer: