söndag 25 oktober 2009

REKRYTERINGS SEMINARIUM med HvSS!

Så har det gått igen en helg med full fart (järngympa och sittning). Den här gången utan hundar. Men ibland kan det vara gott att vara utan sina kära fyrbenta vänner....hm..nu känner jag mig elak! Så blev det iaf denna här helgen.

Jag och Doris fick delta från våran kompani och dessutom Bataljon Chefen och några andra kända ansikten från andra kompaniet samt från insats på rekryterings seminarium. Till mitt glädje var det även folk från Göteborg där. Stefan E fanns med oss hela helgen.

Det blev mycket diskutioner om olika rekryterings alternativ och framförallt om gemensam material så alla ska kunna jobba lika med rekryteringarna över hela landet. Det pratades också mycket om den "gamla" och "nya" Hemvärnet när det gäller kläderna och om folkets sett att ser på oss. Ibland fick jag en känsla att vissa skämdes nästan att tala om att dom var med på Hemvärnet men där gick jag in i samtalet och ville poängtera att "visa upp det gamla" och "det nya" på samma plats och tala om att så här har vi sett ut förut och så här är det idag! Man ska ju inte skämmas för det som har varit utan man ska vara stolta över det. För mig är det ju självklarhet.

Det pratades också mycket om vikten att kunna rekrytera på rätt sätt och rätt folk samt medlemsvård och förbättringar och om rekryteringsrådet. Hur viktigt det är att man ska kunna genomföra rekryteringsplan med analys av behovet / förutsättningar / budskap / värdegrunderna / målgrupperna /metoder och kanaler / genomförandet och sluthandling. Så visst har det varit mycket. Dessutom har vi haft två grupparbete och redovisning. Detta är ju bara en liten del av det hela men Lars och Göran från Hvss gjorde ett jätte gott arbete.

Övernattningen hade vi på logomentet utan samlingsrum (...korridoren med träbänkarna hade vi) och ingen kvällsfika mer än vatten tillgänglig...men, men...roligt hade vi hela kvällen med olika slags minnes berättelser om olika övningarna och upplevelser med B-styrkan och att vara med i B-styrka. Där fick man både det ena och andra goda skratt. Så denna här helgen blev det ingen ledighet heller för oss.

Men så här det ju i livet...

Inga kommentarer: