söndag 20 september 2009

KFÖ Kåkind


NIRA I FARTEN....som vanligt....
*
*
*
*
Nu har vi fått sova och är något mer utvilad än igår.
Som sagt så har vi varit och deltagit med Kinnekullekompaniet på Kåkinds KFÖ och medverkat där med Falköpings gruppen.
*
*
Vi kom dit i torsdags rätt så sent och väl framme på P4 så var det samling och info samt vapenkontroll för dom som skulle ha vapen. Fast det var mörkt så gick det bra. Efter det så skulle vi få lite kvällsfika och därefter så sa jag till killarna med lite skämt "att Nira vill promenera med Er" och kan ni tänka er, HELA GÄNGET STÄLLDE UPP PÅ KVÄLLSPROMENADEN MED NIRA.... vilka härliga människor vi har på våran kompani. Så där slapp Nira all bevakning och fick "pissa" i fred!
*
*
Efter det, så var det samling och transport till övernattningsplatsen. Detta var på T2 och som sagt, allt ska väl inte alltid funka som man vill utan våran dörr gick inte att öppna så vi fick tränga oss till nästa rum och våldgästa folket där, men det gick jätte bra.
*
*
På fredag morgon så var det frukost och samling samt ordergivning så vi skulle få veta vad helgen skulle bjuda på. Hundförarna skulle träna för sig själva hela fredagen och där gjordes det funktionskontroll för samtliga hundarna som var på plats. Nira var rätt så ivrig och skulle bara spåra så hon fick lite motivationsövningar med Jans hjälp och sedan gick det bra. Senare på eftermiddagen så hade vi pistol skjutning och jag kan säga att ... man glömmer rätt så fort om man inte är grundligt utbildat! Men, men, jag fick ju en "egen" instruktör intill mig och till slut så fastnade allt tillbaka i mitt huvud och då kÄndes det rätt så gott. Skjuta kunde jag och träffa bra.
*
*
Efter det så skulle vi vidare till anläggningen och då var det redan mörkt ute. Bygga upp tälterna och sedan kom det fram att vi slipper att sitta på eldpost... skönt, tänkte jag... men så roligt var det inte när det kom fram att DET FINNS INGEN VED...hmmm! Så den natten var inte så rolig för många, för att VI FÅR JU INGA SOVSÄCKAR! När dom andra frös i tältet så gick jag med Nira och en grupp i det bläck svarta patrullstigen. Som tur var så hade jag varit där som B-styrka året innan så kunde jag orientera mig även i det svarta. Annars hade det nog varit svårt.
*
*
Lördagen började vi med frukost, packa ihop alla våra väskor, rastning och för min del patrullstig klockan 5. Så det blev inte så mycket sömn den natten. Och Nira släppte jag till killarnas tält för att väcka och hälsa på dom, och alla blev jätte glada när hon kom och dom var GENOM FRYSNA efter denna kalla natten utan värme.
*
*
Vi skulle åka vidare till nästa ställe för att hämta en VIP person och transportera denna personen säkert fram till träffplatsen. Denna övningen gick alldeles utmärkt med alla bilsträckor och även fick vi lära oss hur man hade bilarna så ingen skulle kunna tar sig mellan oss. Rätt så spännande. Lite mat åter igen och killarna matade Nira som vanligt som hoppade glatt runt där och till slut upp till 20 bilen som hon älskar att åka i. Där hade hon fullständig pejling över ALL MAT! Och jag kan lova att hon blev matat.... Det är väl inget att undra på, om hon älskar denna gruppen...!
*
*
In i bilarna åter igen och till nya uppdrag. Den här gången var det genomsök och bevakning samt säkring av VIP personen som skulle komma med flyget med planet som skyddsobjekt!
Vi hade ju två nya hundförare hos oss som fick komma igång med sina hundarna och få känna på livet i det gröna. Dom två skulle genomsöka skogsområdet och söka efter personer och äventuella saker. Den här gången gick det vä inte så jätte bra men man få ha i tanken att dessa två var helt "gröna" och terrängen var redan (2 timmar innan) tidigare använts av hundar och människor, så det blev ingen lätt uppgift för dom. Men dom blev inte besvikna utan fick ta nya uppdrag. Sedan åkte vi iväg igen till nästa plats. Det var otroligt mycket bilkörande hela lördagen och jag var tvungen att tanka bilen för att kunna fortsätta övningen.
*
*
Nu åkte vi till våran "hemma"platsen och där känner sig ju Nira hemma. Alla skulle genomföra genomsök samtidigt och detta stressades upp jätte mycket och där fick jag problem med Nira som aldrig i början kunde få nån startsignal utan hon var uppe i varv nåt otroligt och jag kan lova att hon var VÄLDIGT BILLIG just då. Men till slut så fick jag starta henne och då började hon att jobba lugnt som vanligt och där fick vi även visa LYFTET av en HUND ÖVER AXELHÖGT STAKET. Det var ju inga problem för Nira. Två starka killar ställde upp och den ena hoppade över först och den andra började lyftet och så togs hon över staketet. DET ÄR KUL MED STARKA KILLAR!!! Denna hanteringen accepteras inte av alla hundarna men med Nira är det inga problem. Skönt och tryckt för mig att veta! Hon markerare innan vind och det var riktigt. Det var personer ca 300 meter därifrån. Vi fortsatte patrulleringen och fick spår och hittade en jacka mm.
*
*
Sedan tillbaka till anlägningen och där fick den ena av dessa två nya hundförare börja patrulleringen. Jätte skönt att dom fick delta med sina hundarna. Och VED hade kommit också så vi fick elda. Jag började och dum som man är så var man ju lite trött och började att titta på denna elden och kände på mig, hur trött jag var. Det blev jätte gott att få krypa i sovsäcken och sova.
*
*
På söndagen samlades vi åter igen och hade jätte roligt direkt på morgonen och diskuterare vi om olika övningsmoment. DET ÄR JU SÅ KUL ATT VARA MED I DENNA UNDERBARA GRUPPEN, för DOM ÄR HELT OTROLIGA PERSONER, SOM SAGT, KINNEKULLE KOMPANIET ÄR BÄST, tycker jag och vi har alltid så roligt tillsammans.
*
*
Nu packade vi ihop åter igen och vidare transport till P4 där det var nästa övning. Men vi fick se ambulanser, brandbilar, polisbil, räddningsbil mm att köra förbi oss, för övningen som sådan handlade om bilpomp med massor av skadade och chockade personer. Vi glömdes bort så vi vet inte så mycket av detta. Men tjejerna fick gå till skogen och göra genomsök istället med deras hundarna och fick en positiv avslutning för hundarna. Sedan var det samling och avslutning.
Mycket lek med Nira igen med alla soldater och sedan var tanten nöjd!
*
*
TACK FÖR EN UNDERBAR HELG!
Info till oss hundförarna funkade jätte bra för övrigt och vi blev välomhändertagna under övningen!

1 kommentar:

Anonym sa...

En kanoonhelg! Riktigt kul!

/ Anders