söndag 6 september 2009

NIRA HAR GJORT GODKÄNT FUNKTIONSKONTROLL FÖR FM-HUND och dom övriga HAR GJORT CERTPROV FÖR FM-HUND I MULLSJÖ




Nira har under denna helg gjort Godkänt funktionskontroll för FM-hund i Mullsjö... Och dom övriga har gjort Certprov för FM-hund!
***
***
Redan i fredags åkte jag och Nira iväg till Mulsjö. Där skulle jag göra först funktionskontroll för Nira och sedan hjälpa till på certprovet. Vädermässigt sätt var det inte det roligaste men övrigt en kanoonhelg med goda vänner!
***
***
Nira började med en liten lydnadspass samt skott och sedan blev det patrullstig, fastbevakning och spår! Klockrent som vanligt med både vind och ljud. Hon tog vinden direkt och släppte den aldrig och ljudet tog hon också direkt när figuranten startades. Han var långt borta i båda momenterna. Denna patrullstigen var samma som dom övriga hade i sitt certprov under helgen.
Fast bevakning och sedan var det spår med spårövergång. Klockrent där med och ALLA APORTERNA HITTADE HON. Trä, plast, metall och tyg! VAD GLAD JAG VAR! Sedan var det bastjänsten kvar och så var det KLART! jippiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!! DU ÄR BÄST NIRA!
***
***
Sedan var det dags att börja bygga upp staben och övernattningsplatserna för dom övriga hundarna och en tält till oss med. Det vräkte ner regn riktigt rejält då och då, men det störde oss inte utan vi fick fortsätta att jobba iallafall. Jag och Nira sov första natten i tältet själva och eldade väl lite för mycket för det blev fruktansvärd varmt där och då kunde man inte sova.
***
***
Dagen efter så anlände alla hundförarna, kontrollanterna och figuranterna och hoppsan, NU VAR DET FOLK OCH HUNDAR ÖVERALLT. Alla var på gott humör och provet började med lite info och visitering av hundarna och ta dom till sina platser i anläggningen. Det gick otroligt smidigt.
Under provets gång så fick hundförarna göra sällskap i skogen med alla myrorna och regn men det störde dom inte. Dom skojade och skrattade med varandra och hundarna var helt suverenä i hanteringen. Visst vädermässigt sätt så hade det väl kunnat att vara något bättre men så är det ibland. Vi kan inte styra allt. Patrullstig för alla och sedan var det fastbevakning och JÄTTE GOD MAT I SAMKVÄLL SOM ÅKE HADE ORDNAT.
***
***
Nu idag så har dom haft spårprov och det var lite svårt för vissa hundarna. Jag var spårläggare på ett av dom spårerna och där hände det nåt konstigt under tiden med ett hjärtslitande djurstrik och detta gjorde att denna hunden la av att spåra efter detta. Vad som hände där, det vet jag inte men det var riktigt obehagligt. Först trodde jag att det var den spårande hunden som hade skadat sig men så var det inte utan det var nåt annat. Usch. Jag tyckte synd om detta ekipaget som missade sitt spår och blev inte godkända.
***
***
För övrigt så har vi haft otroligt roligt där och jag vill TACKA SPECIELLT ÅKE, ARNE OCH ANNELI FÖR ALLT!
***
***
Ha det så gott
....bilder finns under certprov....!




Inga kommentarer: