lördag 14 maj 2011

6-långa år...vad innebär det??? EN HYLLNING TILL BUBBLIS och FM-hund QWERRO!


SSM Qwerro VA 3




QWERRO BIR i Sk Ale





Qwerro och Bubblis njuter av livet tillsammans






Att vara "TOMTEFAR" och dra skrinda för alla barns glädje är ju nöje för QWERRO




Qwerro markerar fienden!






Min matte!






Qwerro utlånat till SÖF






Qwerro ska åka båt på SÖF som en utlånat hund till övningen!






KRIG??? Lågställning i framryckning annars blir ni skjutna!






Qwerro och Bubblis





Eftersök i Tiarp!




Bubblisens mentor KENNETH BAST!





___________






Det kom en liten parv hem till oss som hette Mischaland´s QWERRO. Han var så liten och gullig och hela denna kullen hade det jobbigt med livets start.

Men han växte och växte. Samtidigt med Qwerro så kom även Bacteroides Nira till oss och det var menat att Ann-Cathrine (Bubblis) skulle köra henne och jag Qwerro. Men ödet ville annat!

Qwerro tydde sig till Bubblis och denna kärleken mellan dessa två har jag aldrig kunnat bryta. Nira parkerare sig i min sons säng och stannade där som Michaels hund...och jag blev utan hund! Så kan det bli...

Bubblis var ju endast 15 år gammal som hon tog över Qwerro i sin helhet. Dom två barnen med sina hundar åkte till en tjänstehundsläger i Strängnäs 1 vecka och då var Qwerro 10 månader och Nira 1 år. Där fick dom testa olika utbildningsmöjligheter, räddning, bevakning, sök, agility, freestyle, lydnad, spår mm. Och dom var jätte glada över detta lägret!

Sedan började allvaret på riktigt...sluta 9-an i skolan med kanon betyg, börja utbilda Qwerro, tappa nästan alla vännern, för att man höll på med hund, ungdomsarbete, Tysklands resorna mm. Hennes almanacka var fullsmäckad av allt som skulle göras med Qwerro.

Åka till Finland och deltag på Finska SSM med resultat NORDISK/FINSK UNGHUNDSSEGRARE!!!!! Detta blev en överaskning för alla. Samtidigt fick Qwerro dra sin pappas avelsgrupp. Vad stolta vi alla var och Bubblis upp i molnen av glädje.

Väl framme här hemma igen så blev det fortsättning på utbildning. Nu väntade BH-prov. Detta gjorde hon som sin första tävling med Qwerro och blev godkänt. Jag i min tur hade lovat att skriva över Qwerro på henne om hon klarar av BH-provet och så snällt kom hon inför alla människorna till mig och sa att "nu har jag gjort det, så nu få du skriva under här" inför alla människorna....ja ja, jag tog pennan och skrev under på ägande papperna. Oj vilken lycklig flicka det blev. Domaren sa till henne att "nu vill jag se dig på tävlingarna framöver", och det har han sett!

Varje helg tränas det spår, lydnad, hur många mil man har kört under dessa år vill jag inte ens tänka.

Så kommer första tävlingen
- BSL 1
- BSL 2
- IPO 1
- Avelskorning klass 1
- Anlagsprov FM-hund
- IPO 2
- BSL 3
- Godkänt FM-hund cert
- IPO 3
- Lydnadsdiblom
- VA 3 i Sverige
- VA 2 i Finland
- Svensk Scähervinnare
- UTSTÄLLNINGS CHAMPION
- alla FM-övningarna
- alla SKARPA EFTERSÖK efter försvunna personer
- LIVSTIDSAVELKORNING KLASS 1




och den 27 mars 2011...GODKÄNT FUNKTIONSKONTROLL för FM-hund!!!!!



...och så mycket mer! Denna listan kan göras hur lång som helst!

- ta studenten
- ta körkort
- vidare utbildning på Försvarsmakten
- vidare utbildning på Marma (bevakning)
- arbeta heltid hela tiden
- håller på med ungdomsgruppen
- BLI HUNDBEFÄLL på Hemvärnet
- planera hundövningar
- träna för fullt
- ringsekreterare
- provledare

HUR MYCKET TID HAR HON HAFT TILL SIG SJÄLV????

Jag som mor till henne uppskattar hennes arbete med sin hund enormt. Men visst kan jag bli ilsken ibland när jag ser hur illa vuxenvärd har behandlat henne. Otroligt!

Hela hennes tonåren har bara försvunnit tillsammans med Qwerro. Dom två är helt otroliga tillsammans och det är så underbart att se hennes insatserna att vilja hjälpa andra personerna hur trött hon än är. Någon person som jag vill hylla mycket högt är KENNETH BAST från Finland som har helhjärtat ställt upp för henne i vårt och tort. Vilken underbar människa han är.

Att nu Qwerro går i avel är ju en hjärtesak för henne, men alla är inte lika glada. Varför???? Hur många av oss vill ge 6-år av våra liv på tävlingarna och aldrig har ledigt eller tid att tänka på sig själv...inte många kan jag gissa. Varför ska vi då vara avundsjuka på hennes och Qwerros framtid??? Vi kan istället stötta dessa ungdomar som verkligen vill så väl här med sina hundar. Det är så underbart att se hur dom två älskar varandra och hur stolt hon är efter varje valp som födds efter Qwerro. Här är det trotts allt en ungdom som har startat från noll och utbildat sin hund själv tillsammans med sig själv. JAG SÅ SÅ GRYMT STOLT ÖVER DERAS FRAMGÅNGARNA OCH HOPPAS ATT NI ALLA ANDRA OCKSÅ KAN SE DETTA SOM EN MÖJLIGHET FÖR ER SJÄLVA ATT KÄMPA VIDARE!

Nu nästa månad fyller hon 21 år och allt detta har hon redan hunnit med sin hund QWERRO!!!!

JAG ÄLSKAR DIG DOCKAN MIN OCH ÄR SÅ STOLT ÖVER DIG OCH QWERRO.

Många gånger har jag åkt med bil och tält till Finska SSM i förväg med Qwerro och du har fått ta flyget dit pga ditt arbete. Men tänk vad roligt vi har haft alltid. Att köra mellan 20- och 30 mil enkelväg för att Qwerro ska få "bita" i skyddsärmen har varit både kostsamt och tidgrävande. Att du har haft all denna orken kan jag inte förstå. Vissa gånger har vi åkt och han har inte ens fått komma i närheten av skyddsärmen för att han inte var "grå"! Men du har aldrig gett upp! Där ser man din kämparvilja. Några år sedan tävlade eller tränade du varje helg, inte ens Julhelgen var ledig!

EN JÄTTE STOR ELOGE VILL JAG GE TILL DIG OCH QWERRO!






Det har varit mycket FM-hund och eftersök för er! Ibland har man varit trött och sliten men glädjen i dig slockar ju aldrig. Titta bara förra helgen, du var 5 dagar på övning med Qwerro och direkt efter övningen åkte du till Qwerro-valparnas utställning och hoppade rätt in i BIS-finalen med QWERRO/ESKA valpen Willevas Rammie som blev BIS 5 av 30 tal hundar på SKK-utställning här i Lidköping. Dessutom så föddes det ju 6 Qwerro-valpar dagen innan. Hur mycket ork har du??? På denna utställningen så blev RAMMIE BIR och BIS 5, Reija 2, Raska 3, RAMBO BIM!!! Grymt kul!






Dessutom har du gjort GODKÄNT FM-HUND FUNKTIONSKONTROLL MED QWERRO!!!



Planerat massa övningar till oss andra FM-hund förare, alla skyddshelgerna mm.






DU ÄR EXTREM med din hund QWERRO!

4 kommentarer:

Dahlhöjd sa...

vacker hund....även om det är en schäfer... ;).... /j

http://dahlhojdsfoto.blogspot.com/2011/04/day-at-office.html

Nira skriver sa...

TACK FÖR KOMMENTAREN!
...visst är han vacker! OCH LIKA UNDERBAR ATT HA ATT GÖRA MED!

Hälsningar Tuija

Susanne sa...

Det finns bara ett ord! Fantastiskt..!!Det kände jag redan första gången jag träffa Bubblis,,,,att "denna tjej" är fantastiskt duktig, och jag kan då säga att jag förstår ju att jag hade rätt, och när jag sedan fick se Qwerro ,ja då smallt mitt hjärta som smör i solsken. Han är ju så vacker!! Jag önskar verkligen Bubblis all lycka i framtiden med vad hon än företar sig. Och alla avundsjuka idioter,,,,de kan dra dit peppar växer!!!.
Kram till Er alla;))

Nira skriver sa...

Tack Susanne!
Jag känner likadant, dom kan dra så långt....!
Känner mig så arg ibland när folk hittar på massa. DET ÄR JU INGA KÖPTA MERITER!!!!!!
Mes tårar och svett blandat med skratt har hon kämpat genom hela tiden.

Kram till dig också