tisdag 17 februari 2009

Bevakning

Härligt kallt vinterväder!







ÄNTLIGEN fick NIRA JOBBA!

Nira var som eld och lågor igår, när vi anlände till Staben. Det var tjut och knäll av förväntan. Och visst fick hon vinst!

Jag skickade Fia iväg för att Nira ska får ta jaktspår efter henne och jag lovar att det gick undan. Jag startade henne redan vid husknuten, var ifrån hon fick spåra först och förfölja henne på isiga vägen till skogen och sedan över asfaltvägen till nästa skog. Där hade hon gått i den svåra terrängen och upp till håla backar och rishögar sedan ner till vägen åter igen och gömde sig bland alla stockar. Oj, vad Nira mådde gott. Det var nog nyttigt med "lite mamma ledighet".

Nästa hund var Jari som fick en patrullstig istället för jakt. Och det gjorde han ju galant med. Men vad han blev förtvivlat när han upptäckte att hans matte gömde sig 5 meter ovanpå honom på alla stockarna. Han försökte hoppa och hitta en väg dit och till slut så fick han ju lite hjälp av Fia (som visade sig) och då va han på väg upp dit med. Vad rädd jag blev och tänkte, att "timret kan ju börja rulla ner" och då mosas ju båda två. Nu blev det lycklig slut och dom mötes halv vägs. Kanoon kul för Jari.

Sedan gör Fia likadan jaktspår till Qwerro och Bubblis.
Där blev det riktigt roligt i och med att Bubblis kom dit "kontorsklädd" och Qwerro var rejält laddat inför uppgiften. Bubblis med finkläderna och finskorna hängde som en sladdlampa efter Qwerro rätt in i skogen, över vägen som var isig till nästa skog med full fart. Vad vi skrattade och så kom belöning, Fia hittades och vad skoj det blev. Bubblis såg ut som "Bambi på isbanan" hela sträckan för att det var Qwerro som styrde farten.....hahaa!

Nästa var det Sabina och Dhiva med liknande uppgift som Jari och Fia hade.
Patrullstig och Dhiva tog figgen ganska tidigt och sedan kom till platsen var Jari hade varit och den markerade hon rätt så rejält, så jag bad Sabina att köra henne vidare framåt och strax efter, så kom det ljudet och då var det Sabina som fick ha bromsarna på. Vilken glädje när man hittar figgen.

Vi hade lite tidsbrist igår för att Annas bil var sönder, så det blev Skövde med turbo på. Och till dom övriga som ville komma och träna fick jag tacka nej till.

Men, det var inga problem, allt blev gjort i allafall. Och Anna, samt mina barn, ETT STORT TACK FÖR IGÅR...jag ska inte gömma mig längre bakom en dålig telefon...!

Nu ikväll ska vi åter ha en FYS-kväll och jag lovar att det är både roligt och nyttigt. Varför ska man betala viktväktarna när man kan vara med på fyskvällarna istället med bra resultat....!!!! Kolla bara på mig...10 cm bort av midjemåttet och 5 kg bort an vikten! Och jag lovar att jag mår kanoon bra nu.

Vi ses ikväll

Inga kommentarer: